Voorschijn

Eigenlijk blog ik nooit meer. ’t Is net alsof ik wijs geworden ben, of inspiratieloos, wat natuurlijk allebei niet erg waarschijnlijk is. Eigenlijk ben ik gewoon maar laks en te snel afgeleid. Bovendien: wat zou bloggen nog? Geluk of geld lijken van elders te moeten komen.

Dagen zijn lang geworden, dagen zijn kort geworden. En nog is het niet voorbij.

Radio heb ik gemaakt. Meer dan ’n jaar. Ik zat er tussen zwarte microfoons en raamloze muren en interviewde bekende en minder bekende mensen, vooral de laatste, en hoopte stiekem te worden ontdekt, zodat ze zouden zeggen: die jongen, dat is niet zómaar een jongen… Zoals Kees, in dat al fijne boek. Kees de jongen.

Bemind heb ik. ’t Waren lieve meisjes hoor, daar mankeerde het niet aan. Mooi waren ze ook. Als je geluk zoekt, dan zoek je het overal, maar vinden doe je het natuurlijk nergens. Zou het anders zijn, dan zouden noch de liefde noch de literatuur ver geraken. Toch mis ik het beminnen.

Misschien is ’t niet mis weer eens vaker te gaan bloggen. Over zinloze zaken wil ik schrijven, omdat ik steeds stelliger ben gaan geloven dat in het zinloze, in het nergens, het ware geluk wel schuilt. God kun je ook niet zien, liefde kun je niet beschrijven. Een blinde kun je blauw niet zeggen.
Het mysterie is aanbidding wel waard.
Laat ik het daaraan maar opdragen, mijn heruitgevonden blog. Aan de liefde. Aan al het ongekende. En aan God.

Zoiets. Meer nauwelijks. Er is genoeg dat ik heel niet zeggen kan…

2 thoughts on “Voorschijn

  1. No sa, noch mar wer in blôch…

    Ik ben benieuwd wat d’rvan wordt. Bij deze een bulte succes en zegen bij het zinrijk zeggen van het zinloze. In Plaats-taal uitgestanst, vanzelf, en niet zonder scherpe randjes (of roestvlekjes van weemoed).

    Op jouw proza, Plaas!

Geef een reactie

