Bijvoegtoon

Als beloofd kom ik nog even terug op de kwestie van de bijgevoegde naamwoorden, waar ik in ’n eerder blog, dat eigenlijk vooral over spelling ging, al een en ander over heb geschreven. Er valt namelijk nog wel meer over te zeggen, zeker als je gaat kijken naar een aantal verschillen in klemtoon tussen Hollands, Vlaams en Duits. Over klemtoon heb ik het trouwens ook al eens eerder gehad. De helft van het leven is herhaling.

In mijn blog van verleden week waagde ik me aan de stelling dat het Vlaams, of correcter het Zuid-Nederlands, vanouds meer gebruik maakt van de mogelijkheid nieuwe woorden te maken op basis van een bijvoeglijk naamwoord en een zelfstandig naamwoord. Kortverhaal is daar een mooi voorbeeld van. Nederlanders zeggen liever een kort verhaal, maar Vlamingen kunnen toe met kortverhaal, dat verdacht veel lijkt op het Duitse Kurzgeschichte en daarom ook vaak als “Duitse invloed” is bestempeld. Mijn stelling is: in Vlaanderen is dat geen Duitse invloed, daar zijn zulke woorden zeker inheems. Voor het Noord-Nederlands geldt dat iets minder.

Nu zal al snel tegengeworpen worden, dat er ook in het “Hollands” een aantal van dit soort samenstellingen voorkomt, en er is niet echt reden die als Vlaamse of Duitse leenwoorden te zien. Vrijgezel is toch heus een samenstelling van het bijvoeglijk naamwoord vrij en het zelfstandig naamwoord gezel.

Natuurlijk noem ik dit tegenargument niet zomaar. Ik ben zo sluw om in dit tegenargument een argument vóór mijn stelling te zien. De uitspraak van dit woord door Hollanders verschilt van de uitspraak die in Vlaanderen gewoon is:

Hollands: vrijgezél
Vlaams: vríjgezel
Duits: Júnggeselle

De Duitse vorm, die weliswaar met jung en niet met frei begint, heeft dezelfde structuur als de Nederlandse. De klemtoon komt perfect overeen met de Vlaamse. Dat is bij meer van dit woorden zo. Elk jaar verbaast er zich wel eens een Vlaming over Hollanders die nieuwjáár zeggen, en die Nederlander vindt ’t dan weer apart dat Vlamingen níeuwjaar zeggen. In het Duits is Néujahr gebruikelijk, maar naar het schijnt komt Neujáhr ook voor. Een noordelijke afwijking?

De woordvorming volgens de regel bijvoeglijk naamwoord + zelfstandig naamwoord is in het Duits productief en Duitsers zullen dat soort samenstellingen altijd “op z’n Vlaams” beklemtonen. Rótkäppchen. Ik ken Vlamingen die Roodkápje zeggen, maar die geven de schuld aan de Nederlandse tv – Róódkapje moet authentieker zijn. En terecht. Het is toch zeker ook róódborstje?

Ja, róódborstje. Niemand zegt roodbórstje, ook een Hollander niet. Het is geen wet, het is niet altijd waar, uitzonderingen te over, maar toch zie ik een verband: de Vlamingen hebben net als de Duitsers de klemtoon vóóraan bij dit soort woorden, omdat ze taaleigen zijn; de Nederlanders weten niet goed wat ze met de klemtoon aanmoeten, omdat deze samenstelling niet echt Noord-Nederlands is.

Wat moet de norm nu zijn? Is kortverhaal een germanisme? Uit Vlaamse mond niet, uit Nederlandse mond misschien wel. Maar de grenzen zijn nu open. We moeten maar gewoon eens leren consequent met vrijgezel, Roodkapje en nieuwjaar om te gaan. Niet dat de norm heel strak hoeft te worden nagevolgd, daar ben ik nooit voorstander van geweest. Maar voor wie wil: de Vlaamse klemtoon is wat mij betreft de meest correcte, maar als lokale variant vind ik gelukkig nieuwjáár ook wel best.

2 thoughts on “Bijvoegtoon

  1. Is het in het geval van ‘nieuwjaar’ niet ook een spellingskwestie, dat Nederlanders wel degelijk ‘een gelukkig, nieuw jaar’ bedoelen? Ik erger mij constant (nou ja, doorgaans minder erg in juli of augustus) aan automatische spellingscorrectors die dat aan elkaar schrijven, terwijl ik het toch echt los bedoel. Ik wil mensen namelijk niet alleen gelukkig Nieuwjaar wensen, maar ook voor de andere 364 of 365 dagen van het jaar wens ik ze geluk toe; Nieuwjaar is voor mij synoniem met de datum 1 januari.

    Kan het zo ook voor andere woorden zijn, waar vanwege het feit dat het een zodanig ingeburgerde uitdrukking is, een eventuele -e al is weggevallen en dat men die aan elkaar is gaan schrijven? Dan zouden er kleine interpretatieverschillen tussen het Vlaams en het Nederlands moeten zitten. Het naast elkaar bestaan van ‘kortverhaal’ en ‘kort verhaal’ zou bijvoorbeeld kunnen komen (ik weet niet of het zo is) dat het kortverhaal een in Vlaanderen meer voorkomende, op zichzelf staande verhaalstructuur is, terwijl in Nederland een kort verhaal gewoon een verhaal is dat minder lang is? Ik gis maar wat..

  2. Je kunt het inderdaad als een spellingskwestie benaderen (wat ik in mijn eerste blog over het onderwerp ook deed). Wie “goedhéiligman” zegt, moet spatieloos spellen, maar wie “goedheilig mán” zegt spelle een spatie. Wat mij betreft zou dat ook best voor nieuwjaar, vrijgezel en Roodkapje mogen gelden (nieuw jaar, vrij gezel, Rood Kapje), maar het groenboek vindt dat niet goed.

Geef een reactie

