Tegenspoor

Mijn vorige blogje, aan het begin van de vorstperiode die nu weer over is, ging al over Nederlandse folklore. Er is deze winter veel meer folkloristisch vertier dan schaatsgekte alleen. Een andere traditie, het klagen over de spoorwegen, bereikte ook weer een hoogtepunt. Of een dieptepunt, misschien.

Nog even kort de spoorwegcrisis: er was sneeuw voorzien, veel sneeuw, maar NS en ProRail, die samen het grootste deel van het Nederlandse spoorwegnet draaiende houden, meenden nog wel toe te kunnen met hun gewone dienstregeling. Dat konden ze niet. De witte sneeuwdag werd een zwarte spoordag, duizenden reizigers strandden in stations en het aanwezige spoorwegpersoneel wist niet wat ze tegen die reizigers moesten zeggen. Dan maar gratis koffie en thee. Verder chaos.

De dagen erna was er vooral veel verontwaardiging, en terecht. Je mag van een vervoerder verwachten dat ‘ie op dit soort situaties is voorbereid. Er was heel veel sneeuw gevallen (in Alkmaar lag er na twee uur 15 centimeter), misschien wel meer dan voorzien, maar ook met verrassingen heb je rekening te houden. De aangepaste dienstregeling, die minder gevoelig is voor de zware weersomstandigheden, had die vrijdag al moeten worden ingevoerd en niet zondag pas. Daarover was men het snel eens.

Maar met die nuchtere vaststelling en het “volgende keer beter” was de volkswoede niet gesust. Sacha de Boer liet alle journalistieke principes varen en kafferde de verantwoordelijke NS-directeur uit in haar journaal. Bij RTL was de stemming al even emotioneel. De kranten gilden, websites stoomden. Daar was de politiek dan ook. Anders moest ‘t, helemaal anders. Die vermaledijde NS toch! Minister Schultz van Haegen zei dat ze maar eens in het buitenland ging kijken, want dit kon toch niet bestaan?

De traditie is star: het ligt allemaal aan de NS, de NS zijn een rotbedrijf, de NS kan er niks van, de NS is een schandvlek en Prorail is gemeen. Zo. Cijfers zijn van geen belang, statistieken zullen wel weer leugens zijn. Liever laten we iemand die ’n week in Rusland is geweest en van de zomer nog op ’n camping in Italië vertellen dat de spoorwegen in het buitenland echt veel beter zijn, dat je een bedrijf zo beroerd als de NS daar niet vindt, dat het door Paars komt natuurlijk, die privatiseringen meneer, en nou, ’t moet maar anders allemaal.

Al jaren worden er statistieken bijgehouden van de stiptheid, de frequentie en de kosten van spoorwegmaatschappijen wereldwijd. Steeds blijkt uit die lijstjes dat de NS het geweldig doen. Jaar na jaar staat Nederland in de top drie van de wereld, samen met Japan en Zwitserland. De frequentie is uitzonderlijk hoog, op veel trajecten rijden vier treinen per uur, maar acht gaat ook. Zelden hebben die treinen serieuze vertragingen. Dat zeggen de cijfers, tenminste.

Natuurlijk hebben de NS, samen met ProRail, die voorbije sneeuwdagen wel gefaald. Dat wil ik helemaal niet ontkennen. Wie regeren wil moet de werkelijkheid onder ogen durven zien. Maar dat doet Schultz van Haegen niet. Die maakt van de werkelijkheid een spook waarvoor ze natuurlijk onmogelijk zelf verantwoordelijk kan zijn. ’t Is niet voor het eerst dat dit kabinet dat doet. Ook dat is dus folklore aan het worden. Folklore wordt steeds minder leuk.

Advertenties

One thought on “Tegenspoor

  1. Een Nederlandse journalist vertelde een tijdje terug in India een lokale bewoner over de “problemen” op het Nederlandse spoor. “Soms is er wel 20 minuten vertraging!”. Waarop de Indiër antwoorde: “Maar dan komt de trein wel?”… Alle problemen zijn relatief!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s