Naar een andere stad

Het is de week van de stad, op tv en in Rotterdam. Dat is goed nieuws, want ik interesseer mij voor de stad en ook voor Rotterdam. Deze week interesseer ik me dus ook voor de tv. Toch blijf ik vooral op het internet hangen, dat wel.

De stad is belangrijk, dat is de boodschap van het evenement. Ik wil het best geloven. Steden zijn altijd de centra van de beschaving geweest. In steden kwamen ideeën samen en kregen hervormers een podium. In steden mengden volkeren, culturen en genen zich. In de stad was altijd werk, in de stad was geld, vooruitgang, zin. Altijd is het in de stad begonnen, dus moet de stad ook in de toekomst wel belangrijk zijn. De toenemende verstedelijking bewijst dat alleen maar: over heel de wereld dijen steden uit en loopt het platteland leeg.

Tegelijk is er wereldwijd een internetrevolutie aan de gang. Waar we vroeger ideeën uitwisselden in clubs, kerken en partijen, daar doen we dat nu op internet. We ontmoeten elkaar steeds vaker online. Er zijn mensen die online hun fortuin maken. Thuiswerken is in opkomst. Gaandeweg neemt het internet steeds meer functies van de stad over. Het internet wordt de nieuwe stad.

In Nederland zijn overal internetaansluitingen, daarvoor hoef je niet in de grote stad te wonen. Ik hoef ook niet naar Rotterdam om de week van de stad te beleven. Architectuur Biënnale, het klinkt fantastisch – maar al die nieuwe ontwerpen, ideeën, renders, onderzoeken, ik zie ze online ook, op een forum als Skyscrapercity bijvoorbeeld. Hoe belangrijk is de stad dan nog?

De week van de stad, de eeuw van de stad, de toekomst van de stad – al die positieve verhalen worden vanuit het verleden gedefinieerd: altijd was de stad het centrum daar- en daarvoor, dus zal de stad dat blijven. Terwijl heel veel aan de stad allang achterhaald is. Het internet neemt alles over, behalve het echte leven en de smaak.

Ik denk niet dat de stad blijft zoals ze altijd is geweest. Juist in deze eeuw zal er een nieuw idee van “stad” worden uitgedacht. De stad zal niet langer het kruispunt van ideeën zijn, de stad zal zelfs niet langer die berg van werk zijn. De stad zal meer en meer een pretpark worden, een plek om te ervaren, om te proeven. Die band die je op youtube zag, die kun je nu live horen in De Melkweg; dat bier, waarop je op Facebook las, kun je nu echt proeven bij café ’t Arendsnest. Fun city, die term is al geboekstaafd, ik heb het niet bedacht.

Ik vraag me af in hoeverre men op tv en in Rotterdam nadenkt over die nieuwe stad, die pretstad, die er in de 21e eeuw zal ontstaan. Het zal daar toch vooral over woningbouw en werkgelegenheid gaan, over praktijk, over geld. Terwijl het zal moeten gaan over biercafés, restaurants, theaters en grote evenementen. Gelukkig kunnen we ideeën daarover gewoon op het internet kwijt. We kunnen ze daar ook terugvinden.

De nieuwe stad ontstaat hier.

One thought on “Naar een andere stad

  1. De stad zal ook de plek blijven waar veel mensen wonen.

    Verder denk ik dat je ‘thuiswerk’ overschat. Dat is niet voor alle werk mogelijkheid.

Geef een reactie

