De laatste trein

Door ons taalgebied loopt een lange, kronkelende grens: die tussen Nederland en België. Die grens is zeker een cultuurgrens, maar geen onoverkomelijke. Vaak wordt de grens overgestoken, niet alleen door toeristen, maar ook door studenten, familieleden en Nederbelgen. Altijd is er uitwisseling. Die taal houdt ons toch maar met elkaar bezig, of dat nu van harte is of niet.

De trein heeft her en der gaatjes geslagen in de oude grens. Er zijn twee stoptreintjes, er is een hogesnelheidslijn (de Thalys) en er is de trouwe intercity tussen Amsterdam en Brussel. Die laatste trein wordt het meest gebruikt. Toen ik nog in België studeerde werd die trein bijna een tweede huiskamer, zo dikwijls zat ik er in. Alles werd gewoonte: het brakke Frans van de conducteurs, de rammelende kar van de railcatering, het sms-bombardement in de coupé na de grensovergang… zelfs de mensen werden bekenden. Ik heb nog wel eens met twee vaste conducteurs jenever gedronken in Amsterdam.

De trein is niet altijd dezelfde gebleven. Ik heb de stoelen zien veranderen, de tunnel onder Antwerpen heb ik open weten gaan, minuten van de dienstregeling schoven op. Nieuwe locs, nieuwe kleuren, nieuw personeel… Sinds kort ook nieuwe pakjes voor de conducteurs: in paars en roze doen ze nu hun werk. Al die veranderingen waren tekenen van verval. Over anderhalve maand sterft de Beneluxtrein. De intercity tussen Amsterdam en Brussel wordt geschrapt.

De grens tussen Nederland en België zal in de toekomst harder en hoger zijn. Natuurlijk, de stoptreintjes blijven, die wel. Er komt zelfs een nieuwe hogesnelheidstrein bij, die Fyra heten zal. Maar de intercity is ten dode opgeschreven. Er is geprotesteerd hoor, dat wel. Er waren petities en groepen op Facebook. Maar democratie werkt niet op een grens. Op 8 december rijdt de Benelux z’n allerlaatste rit. Zal ik nog meegaan?

Het alternatief, de Fyra, is natuurlijk sneller dan de Benelux. Ik heb het uitgerekend, voor mij is er maar liefst 40 minuten tijdswinst als ik de Fyra neem. Maar die trein is wel veel duurder. Alleen als je heel vroeg boekt zijn er nog goedkope kaartjes, en hun aantal is beperkt. Op de Fyra moet je verplicht reserveren. Voor wie een hotelletje heeft geboekt, ruim op voorhand, is dat allemaal niet zo’n probleem, maar voor de Nederbelgen die géén toerist zijn, die zomaar die grens eens over moeten, voor werk, studie of een stervend familielid – voor hen is het zuur. Maar wie denkt er nu aan zulke mensen?

Europa kreeg verleden week de vredesprijs. Ons continent is eengemaakt, we kunnen nu opschieten met elkaar, wat mooi, wat fijn. Die unie is ooit begonnen met de Benelux. En zie nu onze eenheid. De grenzen worden weer opgetrokken. We stemmen binnendijks. Vlaamse nationalisten, Hollandse lekkerrechtsers. Dit gaat om veel meer dan een trein. Wij zitten straks op slot.

Ik moet maar auto leren rijden.

6 thoughts on “De laatste trein

  1. Leuk stukje, Marcel.
    In het noorden van het land spelen al langere tijd vergelijkbare problemen. Goede internationale verbindingen (in het openbaar vervoer) blijven kennelijk lastig te realiseren of te behouden. Het problematische grensdenken, wat trouwens bestuurlijk niet alleen nationaal speelt, maar ook provinciaal en gemeentelijk, is veel burgers een doorn in het oog.

  2. Mooi hoor! Het verdwijnen van die trein is vreselijk: mijn vriend woont in Belgie. Elkaar zien wordt opeens een dure grap en spontane bezoekjes of “een uurtje langer blijven” zit er niet meer in. Het halen van mijn rijbewijs lijkt opeens een stuk goedkoper.

  3. ik ben over de 80 en bij mij gaat alles wat langzamer, maar al die verhalen over de Fyra vind ik best grappig. Ach, “we zijn allemaal op weg naar het einde”!

  4. Mooi stukje, Marcel (als ik zo vrij mag zijn je voornaam te gebruiken). Overigens gaan de ontwikkelingen aan onze oostgrens al enige jaren juist de andere -goede- kant op. Weliswaar is er nog steeds geen verbinding Arnhem-Emmerich, maar vanuit Hengelo en Enschede is het er alleen maar beter op geworden. Venlo heeft weliswaar geen sneltreinverbinding naar Keulen meer, maar ligt nu binnen het VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr). Groningen – Leer krijgt in de toekomst een uurdienst. Wie weet gaat zelfs Nijmegen-Kleef ooit weer open. Het kán dus wel…

  5. Dag Jan, dank voor je reactie! De verbindingen met Duitsland zijn zeker verbeterd en het ziet er naar uit dat ze ook beter zullen worden. Tenminste, als je vanuit Nederland redeneert. In België is hetzelfde gebeurd met de lijn naar Aken en verder als er nu met “den Amsterdammer” gebeurd: de trein is een dure HST geworden met geen reëel alternatief. Het is wat dat betreft vooral België dat op slot gaat, maar dat heeft voor Nederland wel grote gevolgen. Overigens gaat Nederland ook op slot door de OV-chipkaart, waarmee internationale reizen niet mogelijk zijn.

Geef een reactie

