Sinterklaasbier

Iedereen zal ’t al wel vernomen hebben: de Sint is weer in het land. Ook in Alkmaar was er een optocht. Het enthousiasme van de verklede kinderen is al even ontroerend als al die moeite die de volwassenen maar blijven doen, voor dat grut maar ook voor zichzelf. Het moet allemaal meer zijn dan ’n sprookje. Elk jaar twijfel ik weer even aan dat rare verhaal dat m’n moeder me vertelde toen ik acht was. Zou ‘ie dan toch…?

Maar ik was natuurlijk niet bij de intocht om de Sint te zien. Ik was er per ongeluk, gewoon op weg naar de slijterij. Wist ik veel. In de slijterij was het rustig, de kinderstemmetjes waren er haast onhoorbaar. Met bier heeft Sinterklaas niet veel te maken. Dat hoeft ook niet, maar nu we met z’n allen op zoek zijn naar echt Nederlands bier (zie dit blog), lijkt een Sinterklaasbier helemaal niet zo’n mal idee.

We hebben al herfst- en lentebier. Sommige brouwers brouwen ook een eindejaarsbier. Dan kunnen andere feestjes ook best hun eigen biertje krijgen. In België bestaan er zo aardig wat kerstbieren, al dan niet met een Engelse naam. Ach, kerst. Wij hebben Sinterklaas. Laat het Sinterklaasbier dan maar komen!

Bij Sinterklaas denk ik aan snoep. Pepernoten, marsepein, speculaas. Amandelbier heb ik nog nooit gedronken, maar speculaasbier bestaat zeker. De SNAB Speculator heeft al aardig wat naamsbekendheid, en hoewel niemand het nog een Sinterklaasbier noemt kan het prima in deze tijd van het jaar. Ik zet de Speculator dus graag alvast op het lijstje.

Onlangs dronk ik een nieuw biertje van brouwerij De 7 Deugden, “Vuur+Gloed”. Een kruidig winterbier met onder meer steranijs. Het deed me direct aan pepernoten denken. Kan het Sinterklaziger? Ook dit is een Sinterklaasbier avant la lettre. Nu nog een rijmend etiket en we zijn vertrokken.

Rijmpjes, gedichten, liedjes… Daar is vast ook een biertje van te brouwen. We hebben al hop, hop, hop, paardje in galop – maar hop zit in bijna ieder bier. De woorden “haver” en “stout” komen ook geregeld in de liedjes terug. Een hoppige haverstout, waarom niet? Er zijn best wel wat voorbeelden te bedenken. De Rooie Dop heeft ’n heel mooie gebrouwen, maar ja, die heet dan nog wel op z’n Amerikaans “Double Oatmeal Stout” en niet “Sinterklaasbier”.

We zijn er nog lang niet, maar de contouren van een nieuwe bierstijl zijn toch al zichtbaar. De maan schijnt door de bomen, zogezegd. Sinterklaasbier, ik zou er best in willen geloven. Een echte stijl met vrolijke etiketten en natuurlijk ook een eigen Sinterklaasbierfestival, jawel. Hoe gaan we daarvoor gekleed?

Een kinderhand is gauw gevuld, er zijn al zeker drie Sinterklaasbieren. Maar ik ben benieuwd naar meer. Als de Nederlandse brouwers de uitdaging aangaan is er volgend jaar vast veel meer te proeven. Koekjesmout, chocola, toch nog die amandelen, een mooie kraag en nu eens geen gewone schimmel, maar biergist… Ik zet mijn glas vast klaar!

Geef een reactie

