Twee dagen wilde gist

Carnivale, zo heette het kortweg, het bierfestival dat dit weekend in Amsterdam werd georganiseerd. Over de volle naam was er wat discussie, verschillende media gebruikten verschillende namen, maar op de poster stond Carnivale brettanomyces en andere wilde bieren. Of waren het toch wilde dieren? “Prachtig, dat mensen zich daar zo druk over maken,” reageerde organisator Jan Lemmens desgevraagd. Waarmee het mysterie bleef.

Carnivale brettanomyces

Mysteries bleven mysteries, het hele weekend lang. Wat brett precies is? Nou, wilde gist dus, maar daar zijn verschillende soorten van en die hebben verschillende effecten op het bier. Een vaag antwoord, want zodra ik meer zeg schop ik tegen schenen. Brett is vooral persoonlijk. Maakt brett bier zuur? Soms, maar zeg dat liever niet. Kan brett altijd? Was brett ooit algemeen? Zoveel mensen, zoveel antwoorden. En dus was er vooral heel veel smaak.

Carnivale was nieuw, maar vorig jaar was er wel een voorganger. Toen heb ik me al aan het mysterie overgegeven. Brett moet je niet snappen, brett moet je proeven. Dat deed ik dan ook, vrijdag en zaterdag. Ik was zeker niet de enige. Het was een druk festival, internationaal ook, uit heel de wereld kwamen brettgekken naar Amsterdam.

De mysteries en de antwoorden deden het hele festival lang een merkwaardige dans met elkaar. De gebruikelijke kroegpraat over het weer, voetbal, de belabberde regering en onbereikbare vrouwen maakte ineens plaats voor diepzinnige beschouwingen over wat brett eigenlijk was. En dat was de bedoeling. Er waren zelfs masterclasses, die ik één voor één miste.

De eerste masterclass die ik miste was van Ron Pattinson, die vertelde over de Britse brettbieren van weleer. Dat was vrijdag. Zaterdagmiddag, net na twaalf uur, zat Ron in café In de Wildeman en ik ook. Onder het genot van een kopstoot herhaalde hij zijn college. Brits bier werd lang gerijpt, zó, dat het wilde gisten op kon vangen. “Hoe lang?” vroeg ik. “Zeker een zomer lang, maar soms nog langer.” Ik citeer hem niet helemaal juist, want Ron meanderde galant van Engels naar Nederlands en weer terug, maar de strekking was helder: de gisten konden lang hun gang gaan in het bier.

Toen ik de dag ervoor Rons masterclass miste, leunde ik tegen de bar van de BeerTemple en ontmoette ik Urbain Coutteau, een echte Struise Brouwer. Hij vertelde over het lastige karakter van de wilde gisten. “De tijd maakt ook verschil,” legde Urbain uit, “in het voorjaar, maart-april, is het goed, in het najaar ook. Maar in de zomer zijn er heel veel brettanomyces in de lucht, dat is een risico. In de winter heb je dan weer niet genoeg.”

Het mysterie was weer hersteld. Moet een brettbier een zomer lang gist liggen happen, of moet het dat alleen in het voor- of najaar doen? Rons bronnen beweerden het eerste, maar Urbains brouwervaring deed hem het tweede concluderen. Zo was elk verhaal weer een verrassing. Ook de presentatie van Frank Boon, de bekende geuzemaker, verraste: geuze zou door Nederlanders zijn bedacht, zij het per ongeluk. Bier of mythe?

Ach, die mysteries… De verrassingen maakten het leuk. Vorig jaar was voor mij het hoogtepunt een bier met wild Veluws gist, dat daardoor naar dennen smaakte. Nu viel ik voor een Duits bier met veel karamel en ook nog brett, van FritzAle. Het was eigenlijk een guilty pleasure, zo zoetig en gebrand – ik had het niet verwacht en ik had al helemaal niet verwacht dat ik het lekker zou vinden.

Twee dagen wilde gist waren twee dagen vol vragen en verwachtingen. Twee heerlijke dagen. Ik vraag vooral naar meer, naar nóg zo’n festival, nog twee van die dagen vol brett en ontmoetingen. En ik verwacht dat dat wel zal lukken ook. Er komt vast een nieuw brettfestival. Tot volgend jaar!

One thought on “Twee dagen wilde gist

Geef een reactie

